Samen creƫren wij jouw online wereld.

Waarom is segmenteren van groot belang?

Waarom is segmenteren van groot belang?

Segmenteren, we doen het vaker met z’n allen dan je denkt! Het draait hierbij om het opdelen van jouw doelgroepen naar interesses, die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Wil je bijvoorbeeld adverteren op kleding? Dan richt je je niet op de groep mensen die aangeeft alleen offline kleding te kopen, deze moeten er juist uitgehaald worden. Hoe kun je het beste segmenteren? En aan de hand van welke kenmerken kan ik dit bepalen? Alles hierover in deze blog.

Het antwoord op de eerste vraag is heel simpel, zorg dat je je inleeft in jouw ideale doelgroep. Door deze rol te spelen kom je erachter wat belangrijk voor je is en welke waarden je ergens aan hecht. Wil je bijvoorbeeld je doelgroep segmenteren op geslacht voor een reclamespotje? Zorg dan dat je weet welke kleuren en vormen meer in trend zijn bij mannen en welke meer bij vrouwen. Door dit te doen sluit je direct veel uit, waardoor je advertentie specifieker en duidelijk wordt voor de groep mensen die jij wilt bereiken.

” Als jouw content voor iedereen is, dan is het voor niemand!”

Damian Kroezen

Wanneer je de basis hebt uitgewerkt en je weet grotendeels op welke groep je je wilt gaan focussen, dan is het belangrijk dat je gaat filteren binnen de groep. Verkoop je producten voor vrouwen met een baby, dan is het belangrijk dat je niet de vrouwen van 60+ gaat bereiken. Deze doelgroep is namelijk niet hetgeen waar je advertentie zich 100% op wil focussen. Zo zijn er nog een aantal tips waar je zeker rekening mee moet houden, hieronder volgen daar 3 voorbeelden van!

Tip 1. Segmenteer je belangrijkste klanten!

Hiervoor is het makkelijk om de 80/20 regel te gebruiken. Dit houdt in dat 80% van jouw omzet, wordt gerealiseerd door 20% van jouw klanten. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, het kan ook 10% van jouw klanten genereert 90% van de omzet, dit hangt af van de productcategorie. Toch focussen bedrijven zich op het grootste gedeelte van de klanten en besteden daar het meeste geld en tijd aan (de groep: 80% van de klanten die 20% van de omzet genereert). Maar wat als je ervoor zorgt dat de kleinere groep (20%) uit de klanten worden gesegmenteerd? Dit zal dan betekenen dat je met minder geld en tijd jezelf meer kunt focussen op deze kleine groep die de meeste omzet voor jouw bedrijf genereert.

Tip 2. Zorg dat je ongeĆÆnteresseerden uitsluit!

Tijdens het segmenteren gaat het simpelweg maar om 1 ding, de meest interessante doelgroep voor jouw bedrijf ontwikkelen. Door deze groep te ontwikkelen creĆ«er je een basis voor bijvoorbeeld advertenties of reclames. Het is hierbij net zo belangrijk dat je de groep ‘ongeĆÆnteresseerden’ uitsluit, deze kunnen ervoor zorgen dat jij je website en advertenties niet goed kunt optimaliseren.

Voorbeeld: je hebt een website in dameskleding, maar sluit mannen niet goed uit en deze komen ook op je website door middel van een advertentie. Je bekijkt de statistieken van je website en ziet dat er 10.000 mensen hebben geklikt op je advertentie, maar waar je later achterkomt is dat 20% van deze bezoekers mannen waren en direct de pagina hebben verlaten. Dat is zonde, want je betaalt wel voor deze klik, onnodig dus!

Tip 3. Segmenteer specifiek!

Zorg dat je specifiek segmenteert. Je kunt veel beter segmenteren op hele specifieke kenmerken die grote kans van slagen hebben, dan omslachtige kenmerken met een lagere slagingskans. Bekijk ten eerste op welke kenmerken het grootste gedeelte van de groep personen matcht. Hierdoor filter je de minst interessante personen er direct uit. Ga vervolgens dieper in op persoonlijke kenmerken als: geslacht, leeftijd, geografie en inkomen. In deze categorieƫn kun je jouw advertentie volledig zijn gang laten gaan en bepalen WIE jouw doelgroep is.

Vergeet echter nooit: ”Ieder persoon kan een meerwaarde hebben in jouw netwerk of bedrijf. Segmenteren kan van groot belang zijn, maar vergeet zeker niet dat de groep die je uitsluit ook jouw doelgroep kan worden!”

Voor meer berichten, ga naar onze nieuws-pagina. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Subbs? Volg ons dan op onze socials! Mocht je een blijk van waardering achter willen laten, dan mag en kan dat via onze Google Mijn Bedrijf pagina -> Klik hier.

Subbs-Tips
11 aug 2021

Hoe spreek je online je doelgroep aan? 5 tips van…

Vandaag de dag is het voor jouw bedrijf ontzettend van belang om…

SEO-SUBBS
21 mei 2021

Een gids voor het bouwen van een geweldige website

Een van de belangrijkste beslissingen die startup-eigenaren moeten nemen, is of ze…

Plaats reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *